Myytävänä harvinainen herkku, "Iso Vaalee" VW Passat Variant GT -85.

Vain kaksi aikaisempaa omistajaa, joista ensimmäinen Saksassa vuoteen -90, jolloin tuotu Suomeen muuttoautona. Ensirekisteröinti 5.6.1985.

Auto on tekniikaltaan ja kunnoltaan erinomainen ja jokseenkin alkuperäinen, lukuunottamattaa Saksassa jälkiasennettua Schellhorn -kattoikkunaa. Kaikki alkuperäisvarusteet ensiapulaukkua myöten ovat mukana.

Ajettu 336tkm. Katsastettu 5.2002. Kaikki hallintalaitteet toimivat moitteetta.

Auto on varustettu eräällä VAG -konsernin parhaista moottoreista, isolla 2.2 litraisella viisisylinterisellä KU -ruiskumoottorilla, jossa on tehoa 136hv ja vääntöä riuskat 186Nm. Viisisylinterinen Audi -moottori on eräs automaailman kestävimmistä koneita, jolla ajetaan huimia kilometrilukemia. 84-87 GT on ainoa VW -malli, jossa on Audin 5-sylinterinen 2.2 -litrainen kone. Uudemmassakin GT:ssä on tehottomampi nelisylinterinen.

Iso Vaaleen suorituskyky on kohtuullisen riittävä, huippua löytyy noin 200 ja kiihtyvyyttä 0-100 alle kymmenen sekunnin. Eteenpäin vieviä vaihteita on luonnollisesti viisi ja pysähtymisestä huolehtivat isolla 10" tehostimella varustetut nelipyörälevyjarrut, edessä toki jäähdytetyt.

Ajaminen on nautinto. Iso vaalee on parhaimmillaan maantiellä, jossa matka taittuu todella joustavasti. Kuljettajakaan ei väsy, sillä olot ovat kabiinissa mallikelpoiset -auto on todella hiljainen ja Recaron istuimet ovat parasta, mitä automaailma tarjoaa.
Kaupungissa Passatti on kevyt pyöritellä ohjaustehostimen ansiosta ja kääntöympyrä on isoksi autoksi pieni.
Puhuttelevasta suorituskyvystä huolimatta kulutus pysyy varsin kohtuullisena, maantiellä pääsee alle 7 litran.

GT -alusta kallistuksenvakaimin ja kaasuiskunvaimentimin. Recaro -sisustus, originaali nahkainen GTi ratti, GTi antenni, sumuvalot. Mukavuusvarusteista mainittakoon kauko-ohjattava keskuslukko hälyttimin, lämpösuojalasit (kesälläkin voi pitää ikkunat kiinni!), kattoikkuna ja ohjaustehostin.

Variant on aikansa tilavimpia henkilöautoja, sisätilat ovat erittäin avarat ja väljät ja tavaratila huikean suuri. Tarvittaessa lisätilaa saa kääntämällä penkit eteen. Penkit voi taittaa suhteessa 60/40. Tavaratilan tärkeänä suojana on originaali peite.
Kantavuus on huimat 480kg, joten poka liikkuu.

Hintaan sisältyvät kesän ajetut Ronalin 15" vanteet 195/55 renkailla, joissa on pintaa vaikka kuinka. Vaihtoehtoisesti ostaja saa auton myös talvenajetuilla Continental-Viking -kitkarenkailla, joitten kunto luonnollisesti erinomainen. Hyvitys hinnassa 300€.

Autoa on viimeisen vuoden sisällä kunnostettu perusteellisesti, uutta ovat mm. jäähdytin ja ajovaloumpiot. Jarrut on kunnostettu. Toukokuussa 2002 ammattiliikkeessä suoritettu täydellinen Forté -käsittely, jossa huuhdelu moottori ja polttoainejärjestelmä. Samalla vaihdettu moottorin ja tehostimen öljyt. Kaikki nesteet vaihdettu vuoden sisällä. Kytkin on remontoitu n. 30tkm sitten. Lisää tekniikkaosastolla.

Kori on ruostesuojattu ja auto onkin lähes täysin ruosteeton. Myös pohja on täysin ehjä. Maalipinta on alkuperäinen, joskin kiveniskemiä ja hapettumaa tarkkasilmäinen löytää. Petollista ylimaalausta ei ole tehty.

GT oli aikanaan Volkswagenin huippumalli. Maksoi VW -tyyliin maltaita, mutta onkin sitten hintansa arvoinen. Jos vertaat tätä autoa keltaisen pörssin "hinnat alkaen" malleihin, tulee muistaa, että tässä autossa on perin vähän, mikä muistuttaa halvempia malleja. Mm. äänieristys on kaikin puolin huippuluokkaa ja viitoskonehan käy tunnetusti erittäin hiljaa ja tasaisesti. Tekniikkaosastolla lähes kaikki on isompaa ja/tai parempaa.

Turvallinen, tehokas, tilava ja varusteltu iso Passatti pienen auton hinnalla.